dnes je 19.4.2024

Input:

Matematika

1.12.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.3
Matematika

Vlasta Hillebrandová

Královna věd matematika. Mnoho lidí z ní má obavy, vyhýbá se jí. Přitom je tak úchvatná. K tomuto zjištění jsem dospěla až po mém prvním vzdělávacím kurzu Montessori. Je mi líto, že v době, kdy jsem byla školou povinná, jsem nemohla zažívat, prožívat a uchopovat matematiku podobným způsobem. Vzpomínám si na jednu zahraniční konferenci z období před mým seznámením se s Montessori pedagogikou. Sleduji videa ze škol a školek Montessori, která byla součástí konference. Jsem ohromená, slzy mi tečou po tváři. Proč? Proč mým dětem není dopřán stejný respekt k jejich potřebám? Proč moje dcera s prokázanou dyskalkulií nemůže mít na lavici počítadlo a je jí zakazováno i počítání na prstech? Podobných proč se objevilo mnoho a já jsem se v té jediné chvíli rozhodla, že to chci změnit, že chci ze všech sil napomáhat k tomu, aby co nejvíce dětí bylo šťastných. Od tohoto rozhodnutí uplynulo již 26 let. Za tu dobu vzniklo v České i Slovenské republice mnoho montessoriovských mateřských škol, center i základních škol. Když se ohlédnu, vidím zástupy lidí, kteří svou chutí a odhodláním pomohli tvořit školy nové doby, přestože metody Marie Montessori jsou víc než sto let staré. Staré? Ne, to není to správné slovo, jsou totiž nadčasové a stále funkční. Sto – kolik je to jednotek a kolik stovek se vejde do tisíce? Bude pedagogika vzácné paní Marie aktuální jen několik desítek roků, nebo se desítky opět spojí do dalších stovek let?

Jako malí třídíme, řadíme, dělíme se i porovnáváme zcela přirozeně. Začíná to ale mnohem dřív. Už v prenatálním věku dítě vnímá zvuky a rytmy v těle matky i zvuky vnějšího světa. S matematickou myslí se rodíme všichni.

Dar, který si přinášíme s sebou na svět, se někdy může v průběhu předškolního a školního života ukrýt v důsledku stresu, hodnocení, memorování, drilování a nedodržování přirozených, ale velmi důležitých posloupných kroků. Není tajemstvím, že velká část populace nemá matematiku ráda. Otázkou zůstává, zda by se negativní postoj změnil, kdyby byly naplno využity senzitivní fáze v předškolním věku. Cesta od uchopení k pochopení, namísto odříkávání „básniček” bez propojení s konkrétním materiálem. Často se setkávám s tím, že se lidé chlubí, jak jejich malé dítě počítá například do dvaceti. V okamžiku, kdy ho požádám o ukázku, slyším pouze odříkávání slov bez toho, že by dítě mělo sebemenší představu, čeho se „říkanka” týká.

V Montessori matematice je důležité, aby průvodce postupoval pomalu, se znalostí všech matematických montessoriovských pomůcek, s ohledem na dítě a jeho předchozí zkušenosti. Celou škálu pomůcek rozdělujeme do několika oblastí, ať už je to první počítání do deseti, seznámení s desítkovou soustavou, práce se zlatým nebo barevným perlovým materiálem, počítání do sta, tisíce nebo pomůcky pro základní početní operace do deseti tisíc. Ne, opravdu jsem se nespletla, stále se pohybujeme ve věkové skupině od tří do šesti let. Děti jsou úžasné, v připraveném prostředí jde všechno jaksi lehce a přirozeně. Tohle ani není učení, je to vnitřní touha a chuť dětí, která je pohání. Každé z nich v montessoriovské skupině postupuje individuálně a svým tempem.

Co potřebujeme?

Ideálně pomůcky vyvinuté Marií Montessori. Některé z nich se dají nahradit vlastní výrobou (však Montessori je také nekupovala), musí ale odpovídat barevnému kódování, rozměrům a dalším důležitým souvztažnostem. Nutná je i adekvátní velikost polic a skříněk. K dispozici musí být několik tvrdých podložek, pastelky v barvách jednotky, desítky, stovky a tisíce a proužky papíru pro písemný zápis.

Co musíme znát?

Alfou a omegou je neustálé si připomínání, že nejprve musí všechno projít rukama, očima i ušima, teprve potom přecházíme k abstraktnějším symbolům. Musíme mít na paměti, že nejprve představujeme izolovaně kvantitu a poté opět izolovaně symboly číslic. Po uchopení a pochopení obou těchto rovin přichází na řadu jejich propojení.

Je důležité nechat dětem čas na pojmenování víceciferných čísel tak, jak jsme zvyklí. Než k tomu ale dospějí, používají stále pojmy jednotka, desítka, stovka, tisíc nebo tisícovka. Pro názornost uvedu pár čísel: 156 – jedna stovka, pět desítek, šest jednotek; 5 894 –

Nahrávám...
Nahrávám...