dnes je 29.3.2024

Input:

Výtah ze školního vzdělávacího programu

1.12.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

8
Výtah ze školního vzdělávacího programu

Vlasta Hillebrandová

Výtah ze školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání
Montessori vzdělávací program

1. Identifikační údaje mateřské školy

Název: Mateřská škola Montessori Jablonec nad Nisou, Zámecká 10, příspěvková organizace

Adresa: Zámecká 10, Jablonec nad Nisou, 466 06

Zřizovatel školy: Statutární město Jablonec nad Nisou

Ředitelka: Vlasta Hillebrandová

Telefon: 483 302 625

IČO: 86797034

E-mail: ms.montessori@volny.cz

Internetové stránky: www.montessori-jbc.cz

Zpracovatelé: Vlasta Hillebrandová, Bc. Zdenka Drobníková, Mgr. Lucie Klubrt Hillebrandová

Čj. 1/20018/švp

Platnost dokumentu od 1. 1. 2018

2. Obecná charakteristika školy

Mateřská škola se nachází v okrajové části města, v těsné blízkosti lesa. Je v blízkosti MHD i zastávek meziměstských autobusů. Parkování je možné v okolí školy.

Kapacita MŠ je 60 dětí, které jsou umístěny do tří vzájemně propustných tříd A, B, C.

Budova MŠ je jednopodlažní, podsklepená, součástí jsou i půdní prostory. V prostorách sklepů se nacházejí školní kuchyně, sklady potravin a sklep s plynovou kotelnou.

V přízemí budovy jsou prostory pro děti třídy A, šatna, umývárna a WC.

V prvním poschodí se nacházejí prostory pro třídy B, C a ředitelna. V mezipatře jsou další WC. MŠ má vlastní, přiměřeně velkou, oplocenou zahradu. Celá budova MŠ je chráněna bezpečnostním systémem. V mateřské škole pracuje 5 učitelů, 1 asistent pedagoga a 4 provozní zaměstnanci.

3. Podmínky vzdělávání

3.1 Věcné podmínky

MŠ je příspěvková organizace, jejíž provoz je hrazen z příspěvků obce. Výši úplaty za předškolní vzdělávání, kterou hradí rodiče, stanoví ředitelka mateřské školy v souladu s § 123 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s § 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.

Prostorové uspořádání mateřské školy vyhovuje věkově heterogenním skupinám. Vybavení vychází z principů a pomůcek Marie Montessori. Prostředí je připravené pro rozvoj dětského ducha, s přihlédnutím k jednotlivým senzitivním obdobím. Interiér je vyzdoben dětskými pracemi, ostatní výtvory, práce a výrobky si děti ukládají do svých osobních zásuvek. Mají možnost tak denně informovat rodiče o své práci nebo si odnést výtvory hned domů.

Na budovu MŠ těsně navazují školní zahrada, lesy, hřiště.

3.2 Životospráva

Děti jsou stravovány podle zásad zdravé výživy. Jejich jídelníček je sestavován tak, aby obsahoval všechny druhy potravin. Zařazujeme bio potraviny, dostatek zeleniny a ovoce. Pitný režim je zajištěn po celý den. Děti využívají sebeobslužný způsob svačin a částečně obědů.

Je zajištěn pravidelný rytmus a řád. Rodiče mohou přivádět děti a vyzvedávat si je podle svých potřeb. Děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku, podle počasí. Jednou týdně chodíme cvičit do tělocvičny ZŠ nebo za příznivého počasí trávíme dopoledne v přírodě.

Je respektována individuální potřeba aktivity, spánku, odpočinku a stravovacích potřeb. Děti mají v průběhu dne možnost odpočinku.

Je zajištěn dostatek volného pohybu v budově MŠ i při pobytu venku, kde jsou děti dostatečně dlouho. V teplých dnech se program a činnosti přenášejí ven a v budově jsme jen po nezbytně nutnou dobu. V zimním období v závislosti na sněhových podmínkách pořádáme „Týden zimních radovánek”, kdy se celé dopoledne po celý týden v těsné blízkosti školy věnujeme běžkování, bobování, hrám se sněhem atd.

3.3 Psychosociální podmínky

Nově přijaté děti mají možnost se adaptovat postupně. Rodiče podle svých časových možností mohou trávit v MŠ čas se svým dítětem a postupně prodlužovat dobu, kdy je dítě v MŠ samo. Vycházíme ze zcela individuálních potřeb každého jedince a uplatňujeme principy Marie Montessori. Učitelé respektují potřeby dítěte, navozují atmosféru klidu a pohody. Děti se učí klidu, komunikaci, spolupráci, lásce, trpělivosti, samostatnosti, zodpovědnosti a vnitřní sebedisciplíně. Dostává se jim jasných a srozumitelných pokynů na základě rovnosti a přátelství. Učitelé na základě vědeckého pozorování dle Marie Montessori provázejí děti citlivě jejich senzitivními fázemi, respektují jejich rozhodnutí a podporují jejich celkový rozvoj. Při přijetí dítěte, které již navštěvovalo jinou MŠ s jiným ŠVP, nabízíme jeho rodičům možnost návštěvy naší školy ještě před přestupem. Seznámí se s filozofií pedagogiky M. Montessori, upozorníme na rozdíly ve vedení dítěte a nabídneme možnost návštěv i s dítětem, aby bylo na přechod lépe připraveno.

3.4 Organizace

Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na potřeby dětí. Práce učitelů vychází z principů pedagogiky Marie Montessori. Má tedy určitý rytmus, řád a je velmi flexibilní. Děti mají dostatek prostoru na práci i hru, mají možnost všechno dokončit nebo se k tomu později vrátit. Pracují svým tempem. Průvodci vycházejí z potřeb a senzitivních fází dětí na základě vědeckého pozorování dle Marie Montessori. V dostatečné míře jsou zařazovány pohybové aktivity, zejména ve venkovním prostředí. Nejsou překračovány počty dětí ve třídách, ale dvě ze tříd jsou vzájemně prostupné. V celé MŠ vládne klid, který dětem poskytuje zázemí a bezpečí.

3.5 Řízení mateřské školy

Povinnosti a pravomoce jednotlivých pracovníků jsou uvedeny v náplni práce. Dílčí úkoly jsou přidělovány buď ústně, nebo písemně. Vzhledem k velikosti školy je informační systém vyřešen většinou osobním kontaktem, případně vyvěšen na nástěnce pro zaměstnance. 1x v týdnu mají učitelé možnost přímých konzultací s ředitelkou školy a jejich povinností je i vzájemné pozorování při práci s dětmi (hospitace v jiné třídě). Pedagogický sbor je veden k tomu, aby velmi úzce spolupracoval mezi sebou a s rodiči dětí.

Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a ostatními složkami státní správy, s blízkou základní školou, ale především se Základní školou Montessori.

3.6 Personální a pedagogické zajištění

Všichni učitelé mají předepsanou kvalifikaci a ti, jimž část chybí, si ji průběžně doplňují. Totéž platí
rovněž u montessoriovského vzdělání, které je pro práci v naší mateřské škole podstatné. Bez kvalitního Montessori vzdělání se u nás učitel neobejde.

Pedagogický tým je veden a podporován k dalšímu vzdělávání. Vzhledem k tomu, že jsme modelovou mateřskou školou Montessori, vede ředitelka MŠ učitele k velké profesionalitě.

Služby se plánují s ohledem na potřeby školy, zahrnují několikahodinové překrývání úvazků jednotlivých učitelů a snažíme se zohlednit i osobní potřeby všech zaměstnanců.

3.7 Spoluúčast rodičů

Jsme otevřenou mateřskou školou. Rodiče mají možnost podílet se na dění v MŠ, mohou být součástí programu a pozorovat své děti při práci i hře. Mezi zaměstnanci školy a rodiči se buduje důvěra, otevřenost a spolupráce. Rodiče mají možnost konzultovat záležitosti jak s učiteli, tak s ředitelkou školy a hledat případná řešení a společný postup při působení na dítě.

Zaměstnanci školy ctí soukromí rodiny, zachovávají diskrétnost a řídí se směrnicemi GDPR.

3.8 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

3.8.1 Vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními

Vzdělávací systém Montessori je velmi vhodně uzpůsoben myšlence společného vzdělávání všech dětí bez ohledu na jejich speciální vzdělávací potřeby. Uplatňujeme zcela individuální přístup ke každému jednotlivci a vycházíme z jeho konkrétních možností, potřeb a potenciálu. Podpůrná opatření prvního stupně stanovuje mateřská škola a zpracovává plán pedagogické podpory (PLPP), který je vodítkem pro případné zpracování IVP, přičemž od druhého stupně stanovuje podpůrná opatření školské poradenské zařízení (ŠPZ) po projednání se školou a zákonnými zástupci dítěte. Spolupracujeme s SPC i PPP.

3.8.2 Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními

 

3.8.3 Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními

Pedagogika Montessori zajišťuje diferenciaci, individualizaci, osvojování specifických dovedností se zaměřením na samostatnost, sebeobsluhu a hygienické návyky. Samozřejmostí je spolupráce se zákonnými zástupci a školskými poradenskými zařízeními. Asistent pedagoga bude zajištěn na základě doporučení z SPC.

3.9 Vzdělávání dětí nadaných

Montessori systém vzdělávání svou filozofií v maximálně možné míře podporuje rozvoj vnitřního potenciálu a talentů u všech dětí včetně nadaných.

3.10 Vzdělávání dětí od dvou do tří let

Ruka je nástrojem ducha. Naše MŠ je vybavena Montessori materiály a pomůckami, které umožňují velké množství smyslových prožitků, zdokonalování v sebeobsluze, vymezování hranic. Děti mohou podle svých vnitřních potřeb činnosti opakovat a vzhledem k věkově heterogenním skupinám se učí i nápodobou.

3.10.1 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let

Podle počtu dvouletých dětí připravíme prostředí třídy a upravíme režim dne tak, aby všechno plně odpovídalo jejich vývojovým potřebám.

4. Organizace vzdělávání

Třídy jsou věkově heterogenní. Je to jeden z mnoha dalších principů M. Montessori. Do tříd jsou děti zařazovány podle počtu volných míst v jednotlivých třídách. Přihlíží se k přání rodičů a sourozeneckým nebo kamarádským vazbám. Třída A se naplňuje do počtu 24 dětí. Další dvě třídy B a C jsou vzájemně prostupné a dohromady je v nich 36 dětí (24 a 12). Ve všech třídách se pracuje uceleně podle Marie Montessori. Při nabídce odpoledních činností se vzájemně mísí děti ze všech tříd.

Vzhledem k náročnosti metody Montessori, zejména k odbornému pozorování dítěte, vyvozování vhodných vzdělávacích cest pro konkrétní děti i důležitosti zaměření se na tzv. cílené lekce (ukázky práce s materiály Montessori), je nutné mnohahodinové souběžné působení učitelů/učitelek ve třídách. Toto je zajištěno rozpisem služeb tak, aby v celkovém týdenním součtu byl počet hodin přímé pedagogické práce 31.

Kritéria pro přijetí dítěte do mateřské školy jsou každoročně aktualizována. Jsou k dispozici ke stažení na webu MŠ a při zápisu jsou viditelně umístěna v prostorách, kde zápis probíhá.

5. Charakteristika vzdělávacího programu

Cílem je zdraví duše normalizované zralé osobnosti dítěte, se kterým se pojí sociální cítění, porozumění pro ostatní, dobrovolná sebedisciplina, radost z činností a síla vůle.

Dlouhodobým cílem je ctít senzitivní fáze jednotlivých dětí a v souladu s nimi zajišťovat spontánní vzdělávání, které je koncipováno s ohledem na potřeby konkrétního dítěte. Díky tomu může každé jednotlivé dítě objevit a maximálně využít svůj skrytý vnitřní potenciál.

Prostředky k dosažení cíle:

  • školní vzdělávací program,

  • principy Marie Montessori,

  • materiál (pomůcky) Marie Montessori,

  • metodické celky,

  • prožitky.

5.1 Metody a formy práce

Cíl:

Využívat metody a formy práce dané pedagogikou M. Montessori – individuální práce s dítětem, znalost senzitivních fází, pozorování dětí, podpora týmové práce, eliminace frontálního učení, respektování svobody volby atd.

Prostředky k dosažení cíle:

  • Dbát na polaritu pozornosti – respektovat individuální tempo osvojování nových poznatků.

  • Nepředkládat hotové informace a vědomosti, ale nechat děti myslet.

  • Nabízet nové podněty v souladu se senzitivními fázemi konkrétního dítěte.

  • Učit děti vyjadřovat vlastní názor, ale též naslouchat druhým.

  • Používat prožitkové formy učení – pokusy, vycházky, exkurze atd.

Práce učitelů s dětmi je založena na systematickém pozorování. Pozorování je umění vidět, umění rozpoznávat a zaznamenávat, co vidíme. Na základě těchto pozorování se přistupuje ke každému jedinci individuálně podle jeho potřeb. V rámci připraveného prostředí je pedagogika Montessori rozdělena do pěti oblastí, pro něž M. Montessori také navrhla konkrétní pomůcky. Zodpovědností učitele/učitelky je umět se všemi materiály a pomůckami dobře pracovat. Znát jejich význam, cíl, body zájmu a umět je v pravý čas nabídnout konkrétnímu dítěti na základě výše zmíněných pozorování.

6. Autoevaluace mateřské školy a hodnocení výsledků vzdělávání

Předmět evaluace:

  • Soulad ŠVP s RVP.

  • Naplňování ŠVP v souladu s principy pedagogiky a filozofie M. M.

  • Progrese dětí.

  • Připravené prostředí.

  • Vzdělávání učitelů.

Metody a techniky:

  • Pozorování, záznamy a závěry z pozorování.

  • Vzájemné hospitace.

  • Konzultace a pedagogické porady.

  • Pedagogická diagnostika (evaluační kniha dítěte).

Časový plán:

  • Podle aktuálních potřeb všech zúčastněných (učitelé, děti…).

  • Nepravidelné ústní konzultace kdykoliv.

  • Porady pedagogických pracovníků, jejichž termín bude zveřejněn na informační nástěnce týden předem (1x za 2–3 měsíce).

6.1 Evaluační knihy

K evaluaci výsledků vzdělávání používáme evaluační tabulky pro jednotlivé oblasti pedagogiky M. Montessori a tabulky k zápiskům z pozorování jak jednotlivců, tak celé skupiny. Za vyplňování a vyhodnocování odpovídá třídní učitel/učitelka. Hodnocení nabízených tematických celků probíhá ústně, poznámkami do osobních příprav učitelů a sběrem dokumentačního materiálu a informací.

7. Klíčové kompetence

Principy a filozofie metody Marie Montessori prolínají celým souborem klíčových kompetencí:

  • princip věkové heterogenity,

  • princip svobody a samostatnosti,

  • princip vedení,

  • princip pohybu,

  • práce s chybou,

  • princip normalizace,

  • princip sociální výchovy,

  • princip rovnosti,

  • připravené prostředí,

  • senzitivní období,

  • polarizace pozornosti,

  • propojení a celistvost,

  • respektování společně vytvořených pravidel,

  • vedení dětí k sebehodnocení,

  • odpovědnost,

  • využívání všech smyslů,

  • mravní principy,

  • princip ticha a klidu,

  • sebedisciplína.

7.1 Kompetence k učení

Nahrávám...
Nahrávám...