dnes je 19.4.2024

Input:

Praktický život

1.12.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.1
Praktický život

Vlasta Hillebrandová

Praktický život je základním kamenem, který je důležitý pro všechny další oblasti. Mnohdy lidé těmto aktivitám nepřipisují takový význam, jaký jim právem náleží. Ano, vypadají velmi triviálně, vždyť to jsou věci, které běžně denně děláme. Nepřemýšlíme o jejich provedení ani o procesech, které jsou za nimi skryté. Vždyť je to přece tak jednoduché. Na první pohled. Co na ten druhý, třetí…?

Aktivity, které spadají do této oblasti, zažívá dítě už v domácím prostředí a je jimi obklopeno od narození. Nepřímo vnímá dění kolem sebe, vidí, jak maminka uklízí, vaří, pere, zalévá květiny nebo jak tatínek opravuje rozklíženou židli, zatlouká hřebíky, řeže dřevo či kosí trávu. Začíná rozpoznávat, že věci se nedějí jen tak samy od sebe, ale že je potřeba pečovat o prostředí, o sebe i o druhé. Vidí různé zdvořilostní situace a to všechno mu pomáhá vytvořit si pomocí smyslových vjemů představu o tom, co všechno patří k běžnému životu. Takto připravené vstoupí dítě do prostředí Montessori mateřské školy, které nejen pro nově příchozí děti znamená výzvu v podobě promyšlených aktivit v oblasti praktického života. Většinou je to první oblast, k níž dítě v novém prostoru směřuje. Je tady vždy něco, co ho opravdu zajímá, a tím je funkční pravidlo, že začínáme od toho, co je dítěti blízké a co zná. A možná to funguje i díky tomu, že dítě v neznámém prostředí hledá záchytný bod. Něco, co už někdy vidělo, co mu připomíná domov, i něco, o co se může opřít. Jaké aktivity to mohou být? Například zametání, mletí, přesypávání, přelívání, utírání prachu, čištění bot, leštění zrcadla, otvírání různých předmětů, žehlení, skládání ubrousků, zalévání květin, zatloukání hřebíků, přišívání knoflíků, příprava čaje a pohoštění, krájení, strouhání a mnoho dalšího. Pojďme se ale na celou oblast podívat hezky od začátku.

Co potřebujeme?

Podnosy, nádobky, džbánky, misky, hadříky a spoustu dalších předmětů k tomu, abychom mohli vytvořit smysluplné aktivity, které umožní provádění konkrétní izolované činnosti.

Co musíme znát?

Materiál a pomůcky mají být estetické, lákavé, reálné, čisté a velikostí odpovídat dětem předškolního věku. Na podnose jsou uspořádány odleva doprava. Pokud je k ukázce potřeba lžička, pinzeta nebo pipeta, tak je uložena vždy uprostřed mezi nádobkami. Na podnose pro aktivity s vodou je i malý hadřík nebo kousek mycí houby na utření vody.

Ukázka předchází samostatné práci dítěte. Úkolem průvodce je dobře a do detailu znát postupy práce s daným materiálem a předvést dítěti velmi

Nahrávám...
Nahrávám...